Preus Museum Open Call: Natur

Preus museum presenterer Preus Museum Open Call 2023 med 16 utvalgte kunstnere og fotografer fra hele verden. Kunstnerne har gjennom sine prosjekter svart på spørsmålet: Hvordan kan demokrati, natur og AI fortelle oss noe om evolusjon, mangfold og manipulasjon?

Du vil møte sterke, morsomme, rørende og tankevekkende prosjekter som har hvert sitt unike blikk på problemstillingen. Preus museum er det nasjonale museet for fotografi og har som mål å skape engasjement for fotohistorie og bilders rolle i et demokrati- og ytringsfrihetsperspektiv.

© Io Sivertsen, fra: “GROWING PAINS – THOUGHTS ON THE CLIMATE CRISIS” (2023)

IO SIVERTSEN

  • Io Sivertsen (f. 1994) er en fotograf og filmskaper med base i Oslo. Etter eksamen fra Det Kongelige Kunstakademi i Haag, gikk hun på masterstudiet ved Norsk filmhøyskole. I 2020 deltok hun på Canon Student Development Program på Visa Pour l’Image. I 2022 ble hun nominert til å bli en del av Futures, a European Photography Platform.

    I 2023 vant hun Billedkunstnernes hjelpefond med verket Growing pains, thoughts on the climate crisis. Dette ble også valgt ut for 2023 Open Call på Fotofestiwal Łódź.

    @io_io_io_i

  • Growing Pains - Thoughts on the Climate Crisis (2023)

    Filmen begynner sommeren 2021. En protestleir var satt opp i Repparfjord i Finnmark. Den ble arrangert av Natur og Ungdom og Redd Repparfjorden etter flere år med motstand. Etter 100 dager hindret leiren at det ble etablert en kobbergruve og et sjødeponi i Nussirfjellet og Repparfjorden. Dette er et uunnværlig område for samene.

    Selskapet Nussir ASA beskriver seg selv som en «pioner i klimasammenheng»; begrunnelsen for dette er at verden trenger kobber og mineraler for å skifte fra olje og gass til grønn energi. Det kapitalistiske systemet prøver å selge seg selv som en løsning på problemet det skaper.

    Ved å bruke et lappeteppe av bilder, lyd og grafikk, dveler denne filmen mellom følelsene av håp, frykt og bekymring for fremtiden. Filmen flytter seg sømløst mellom en protestleir i Nord-Norge, et klasserom, reinflokker, oljeplattformer og et soverom. Gjennom sin spørrende tone stiller den alvorlige spørsmål ved å dokumentere en generasjons følelse av bekymring; av usikkerheten i tidene som kommer.

GJERT ROGNLI

© Gjert Rognli, «IT’S ALL AROUND YOU – BOUT LEAT DU BIRRA” (2023)

  • Gjert Rognli (f. 1966) jobber som tverrfaglig kunstner, med film, foto, skulptur og performance. I sine arbeider trekker han inn referanser fra sin tilhørighet til det arktiske Nord-Norge, sin samiske kulturarv, til lys, mørke og årstider.

    gjert-rognli-com / @art_photography_sapmi

  • It’s all around you - Buot leat du birra (2023)

    «Jeg ville at AI selv skulle gi meg svarene og forklare temaene AI, DNA, demokrati, natur og hvordan kan dette temaet uttrykkes ved hjelp av fotografi? Og på samme tid ville jeg trekke inn det samiske urfolksperspektivet da prosjektet «Buot leat du birra-It’s all around you» er inspirert av min samiske kulturarv. AI svarte velvillig på spørsmålet: Hvordan kan AI, demokrati og natur uttrykkes ved hjelp av fotografi fra en samisk kunstner

    DNA og fotografiet: Gjennom fotografiet er det mulig å formidle det samiske folkets kulturelle identitet ved å fange scener som gjenspeiler deres unike arv. Og bruke DNA som et metaforisk element i fotograferingen. Denne visuelle sammenstillingen kan representere den dype forbindelsen mellom genetikk og kultur. Samt fremheve skjæringspunktet mellom tradisjonell kunnskap og banebrytende fotografering med å visualisere prosessen med AI-analyse på DNA-sekvensene.

    Min analyse av svarene er at AI svarte godt på spørsmålet og gir et utfyllende svar jeg håper kan oppleves i billedserien. Bakgrunnen for prosjektet var å dra inn den immaterielle kulturarven fra min samiske bakgrunn, samt la min tilknytning til det Arktiske Nord, lyset, mørket og årstidene påvirke fotoprosjektet. Jeg lyssatte naturen med LED-lys og bygde lysinstallasjoner ute i landskapet, jeg ville fortelle noe om ressursene som ligger på flere plan i naturen.» – Gjert Rognli

ELISA HALVORSEN CASTILLO

© Elisa Halvorsen Castillo, “FINNSKOGEN”

[Riso print spread from book](2023)

  • Elisa Halvorsen Castillo (f. 1990) er en chilensk kunstner med norske aner. Hun bor og arbeider i Oslo etter fullført MFA på kunst- og håndverksprogrammet ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHIO).

    Ved å jobbe med analoge eksperimentelle teknikker og selvpubliserte artist books, utforsker hun begrepet hukommelse og hvordan minner kan formes, et emne som interesserer henne siden hun opplevde korttidshukommelsestap på grunn av en sykdomsperiode i midten av 20-årene.

    @elisi.halvorsen

  • Finnskogen (2023)

    «Denne fotoboken er en samling av fotografier, tegninger og tanker jeg samlet under et opphold i Austmarka, Norge. Her deltok jeg på en residency som var delt opp i tre perioder (en måned høsten 2022, to uker våren 2023, og en påføgende måned vinteren 2023). Ved å jobbe med analog fotografering og ulike grafiske teknikker, utforsker jeg hvordan minner og persepsjon påvirkes av depresjon og lengsel.

    «Finnskogen» inneholder bilder laget med eksperimentelle analoge teknikker. Ved å blande analoge fotograferingsprosesser med trykkteknikker, har denne fotoboken til hensikt å bryte veggene mellom begge praksisene. For dette prosjektet har jeg utviklet mine egne eksperimentelle teknikker ved å bruke forskjellige mørkeromskjemikalier for å integrere tegninger i den analoge utviklingsprosessen.

    "Finnskogen" er laget med en kombinasjon av RISO og boktrykk. Ved å velge denne trykketeknikken forvandles bildene til silketrykk, og utfordrer grensene for tradisjonell fotografering. Denne andre utgaven er bundet inn i et opplag på 20 eksemplarer.» – Elisa Halvorsen Castillo

KAYA & BLANK

© Kaya & Blank, fra serien “SECOND NATURE” (2022)

  • Işık Kaya (f. 1990) og Thomas Georg Blank (f. 1990) er kamerabaserte mediekunstnere hvis arbeid utforsker hvordan mennesker former og bebor verden. Deres forskningstunge tilnærming er dypt forankret i dokumentarpraksis. Men ved å skyve grensene for hvordan virkeligheten kan avbildes, overskrider de representasjonens domene og skaper helt uavhengige, ofte hyperrealistiske visuelle verdener. Som et resultat blir grensene mellom virkelighet og fiksjon i arbeidet visket ut.

    kayablank.com / @kaya.blank

  • Second Nature (2022)

    Med fremveksten av mobile enheter har de infrastrukturelle behovene til telekommunikasjonsindustrien eksplodert, og siden 1980-tallet har mobilmaster begynt å fylle planeten. Naturen endret seg dramatisk da en antenne ble forvandlet til et kunstig furutre for første gang i 1992. Siden den gang har denne typen kamuflasje utviklet seg til et globalt fenomen som stiller grunnleggende spørsmål om forholdet mellom mennesker og natur.

    Disse særegne gjenstandene fra den digitale tidsalderen fungerer som en tankevekkende metafor for skjæringspunktene mellom demokrati, natur og kunstig intelligens. De står som tause vaktmenn, og bygger bro mellom den naturlige verden og AI-teknologien, og stiller spørsmål om balansen mellom vår teknologiske fremgang og bevaring av vår natur og miljø.

    Mobilmasttrærne kan enten forstås som en evolusjonær mutasjon eller en kreftsvulst - uansett er de dypt knyttet til konseptet DNA.

Forrige
Forrige

Mandy Barker

Neste
Neste

A Female Gaze