Mandy Barker

Kan man skape noe vakkert ut av plasten som dreper?

Mandy Barker (f. 1964)

© Knut Koivisto

Spør man den hyllede britiske fotografen Mandy Barker er svaret paradoksalt nok “ja”.

Mandy Barker har laget kunstfotografier av plastsøppel i over 13 år. Dette, i håp om å øke oppmerksomheten rundt problemene ved plastforurensingen i havet og naturen. Hennes bilder er publisert i over 50 land og utstilt i prestisjefylte omgivelser verden over, deriblant MoMA Museum of Modern Art og FN-hovedkvarteret i New York, Victoria & Albert Museum i London, Science & Technology Park i Hong Kong og Fotografiska museum i Stockholm.

Endelig skal bildene hennes vises i Oslo, og fotofestivalen Oslo Negativ har fått låne et utvalg av hennes utstilling Sea of Artifacts fra Fotografiska museum i Stockholm. Vi gleder oss til å vise frem denne utstillingen i unike omgivelser på den gamle Veterinærhøgskolen på Adamstuen!

SOUP: ‘EVERY... snowflake is different’

© Mandy Barker

Mandy Barker startet med å fotografere det skadelige plastsøppelet der det ligger: flytende i havet, og oppskylt på land. Problemet hun støtte på var at denne tilnærmingen hverken klarte å skape sensasjon eller engasjement, som gjorde til at hennes viktige budskap ble oversett. Alt endret seg da Barker fikk ideen om å samle opp søppelet, og dandere det i helt andre settinger. Dette førte til at publikum bokstavelig talt tok saken i egne hender og begynte å bidra med samle inn søppel til nye fotografier.

First and foremost, I consider myself a photographer rather than an activist. My artistic mission is to translate research and statistical evidence into photographs that are contextually relevant and move people to strive for change. (...) I see my role as an interpreter, to be aware of the facts about the harmful effects of marine plastics, to understand the facts and to present them in an accessible way, and through the research and my work, help to connect the science to a wider audience, and hopefully in some way change things for the better."

– Mandy Barker

SOUP: Refused

© Mandy Barker

Med plastartikler som dukkearmer, plastposer, ballonger, fotballer, kunstige blomster og skolisser som hovedelementer skaper Barker på overraskende vis helt unike, vakre arrangementer som tiltrekker seg oppsikt. Hun isolerer det stygge, ødeleggende, plastsøppelet og fotograferer det i all sin prakt, som har vist seg å være en effektiv måte å øke engasjementet på. På denne måten trekker hun oppmerksomheten inn i sitt opplysningsprosjekt ved hjelp av sine tilsynelatende fine fotografier, som har en skjult agenda om det ødeleggende i naturen.

Hennes arbeid har også skapt internasjonal oppmerksomhet. I tillegg til en rekke bemerkelsesverdige nominasjoner i ulike internasjonale prisutdelinger, har Barker blitt tildelt både et prestisjetungt stipend innen miljøvern i 2012 og medlemskap i The Royal Photographic Societys (RPS). Hun mottok også et stipend innen forskning fra National Geographic Society (NGS) i 2018.

Et av Barkers viktigste poenger er at plasten aldri forsvinner i naturen, men at den bare blir oppdelt i stadig mindre biter. Dette gjør at stadig mindre dyr og organismer får i seg plasten, og at den blir vanskeligere å se. De små plastbitene utgjør ofte store deler av Barkers fotografier, som styrker koblingen mellom bildene og budskapet på en svært effektiv måte.

SOUP: PENALTY – The World

© Mandy Barker

Mandy Barkers utstilling vil tilføre et utrolig spennende, visuelt stimulerende og aktuelt bilde på årets tema DNA (Demokrati, natur og AI) med fokus på menneskeskapte forurensninger i naturen i form av en kreativ og vakker fremstilling av skrot. Gå ikke glipp av sjansen til å oppleve hvordan Mandy Barker virkelig gir liv til uttrykket: “En manns gråstein er en annen manns gull”!

Vi er stolte av å kunne presentere Mandy Barker på Oslo Negativ 2023!

Les mer om Mandy Barker her.

Forrige
Forrige

Jonas Bendiksen

Neste
Neste

Demokratihelg på Oslo Negativ